مشاوره فیلمنامه

مشاوره فیلمنامه؛ یک ضرورت

فیلمنامه نویسی خلاقانه ترین مرحله از آفرینش یک اثر سینمایی است، چرا که پیش از آن، هیچ طرح و نگرشی برای ساخته شدن فیلم سینمایی وجود ندارد. از سوی دیگر فیلمنامه یک پیشنهاد صنعتی است که برای فروش به تهیه کننده، متقاعد کردن سرمایه گذار، ارائه اطلاعات برای بودجه بندی، انتخاب عوامل، طراحی تولید و اجرا استفاده می شود. بنابراین برای ارتقاء کیفیت یک فیلمنامه بایستی به جنبه های خلاقانه و صنعتی آن توجه ای هم عرض داشت و این همان نکته ای است که در سینمای ایران مغفول مانده است.

چه بسیار فیلمهایی که از کیفیت هنری خوبی برخوردارند اما با توجه به هزینه تمام شده تولید، یک شکست تجاری به حساب می آیند و چه بسیار فیلمهایی که به قصد فتح گیشه تولید شده و علیرغم فروش قابل قبول، به دلیل هزینه تولید بالا، به هدف خود نرسیده اند. اینها دو روی یک سکه عدم وجود فیلمنامه حرفه ای در هنر-صنعت سینما است. در سینمای ایران بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان فیلمهای هنری، شکست تجاری فیلمهایشان را متوجه عدم اقبال مخاطب به چنین آثاری می دانند و تولید کنندگان آثار تجاری، نظام توزیع نامناسب و کمبود سالن های سینما را مقصر اصلی؛ در صورتی که کلید حل این معما را می توان در دفاتر تدوین فیلم ها یافت. به جرأت می توان گفت در سینمای ایران دو برابر آنچه در نهایت بر روی پرده می رود، فیلم ساخته می شود و این فیلم ها که هیچگاه رنگ پرده سینماها را نمی بینند، در واقع همان راش های اضافی است که سر از سطل زباله میز تدوین گران در می آورند.

در طول بیش از بیست و هشت سال حضور فعال در عرصه فیلمنامه نویسی چه بسیار شاهد آن بوده ام که کارگردانان، فیلمهایشان را سر میز تدوین ساخته اند و این تصور غلط، هزینه اقتصادی سرسام آوری را بر بدنه نحیف سینمای ایران تحمیل کرده است.شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما حقیقت این است که فیلم باید در هنگام نگارش فیلمنامه ساخته شود و در هنگام فیلمبرداری توسط دوربین ضبط گردد. شاید در سال های گذشته هزینه های تولید چندان به چشم نمی آمد اما در سال های اخیر و با رشد فزاینده قیمت ها، هر دقیقه فیلمبرداری از هر سکانس غیر ضروری هزینه های چند صد میلیون تومانی بر دوش تهیه کننده تحمیل می کند و حال آنکه به راحتی و در مرحله نگارش و یا بازنویسی فیلمنامه می توان در بودجه تولید فیلم صرفه جویی کرد.

 از سوی دیگر سینمای ایران در این سالها شاهد حضور نیروهای تازه کار در عرصه های مختلف تولید فیلم به خصوص کارگردانی و تهیه کنندگی بوده است که عمدتا یا به جنبه های هنری فیلم توجه داشته اند و یا به جنبه های تجاری و شکاف بین این دو نگرش، معضل فوق الذکر را تشدید کرده است.

شاید تاکید بر جنبه های تولیدی این گمان را به وجود بیاورد که افزایش سطح کیفی فیلمنامه در این دفتر مشاوره، صرفا مقاصد تولیدی دارد در صورتیکه ارتقاء جنبه های دراماتیک فیلمنامه از بدیهی ترین اهداف ارائه خدمات مشاوره ای خواهد بود و یک مشاوره مناسب می تواند با حفظ مناسبات دراماتیک فیلمنامه به نحوی عمل کند که هزینه های تولید فیلم، گاهی تا حد بسیار زیاد و چشمگیری کاهش یافته و کیفیت قصه گویی اثر نیز افزایش یابد.

با این مقدمه می توان حدس زد که مخاطبین خدمات مشاوره ای در وهله اول تهیه کنندگان فیلم ها خواهند بود. تهیه کنندگان در خصوص کشش و جذابیت های داستانی، ریتم، زمان تقریبی فیلمنامه و یا تغییرات احتمالی در فیلمنامه به سبب کاهش هزینه های تولید بدون تاثیر منفی بر ساختار دراماتیک فیلمنامه از خدمات مشاوره بهره مند خواهند شد.

کارگردانان و فیلمنامه نویسانی که قصد ارائه فیلمنامه به دفاتر تولید فیلم و جذب سرمایه را دارند نیز می توانند در خصوص بهینه سازی و اصلاح ساختار، تقویت ماجراهای اصلی و فرعی، شخصیت پردازی و تکمیل منحنی شخصیت، نگارش دیالوگهای سینمایی و مرتفع شدن  نقاط ضعف فیلمنامه  مشاوره دریافت کنند.

نحوه دریافت خدمات #مشاوره_فیلمنامه

1-    تماس با شماره تلفن 0919004826 و ارائه اطلاعات اولیه به دفتر مشاوره

2-    ارسال  فایل فیلمنامه از طریق ایمیل(ارائه شماره ثبت فیلمنامه در بانک فیلمنامه خانه سینما هم زمان با ارسال فایل فیلمنامه ضروری است)

3-    اعلام نظر دفتر مشاوره در خصوص نحوه ارائه خدمات مشاوره

خدمات مشاوره ای این دفتر صرفا توسط محمدرضا گوهری و به صورت حضوری ارائه می شود.

 

  • شنبه, 18 خرداد 1398 22:18